Det är viktigt med lokal-tv för att kunna berätta om vad som händer på platsen där vi bor. Idag är det lättast att sända lokal-tv via Youtube. Vare sig du sänder genom en tv-sändare eller Youtube är det smart att du promotar din lokal-tv-kanal med en företagsfilm.
Skapa en företagsfilm
En företagsfilm är en film som på ett smart sätt förmedlar vad ni säljer och står för. Om du driver en lokal-tv-kanal vill du naturligtvis få fler tittare. Du behöver även få fler tittare av ekonomiska skäl. En modern företagsfilm är ungefär som en gammaldags reklam-tv-show eller infomercial, en film som berättar om en produkt, samtidigt som den också är reklam. Det är ett väldigt bra verktyg för att få fler tittare till din kanal. För att skapa en riktigt bra företagsfilm är det klokt att ta hjälp av Explainer som har specialiserat sig på just företagsfilmer. De använder både människor och animationer, vilket är det bästa för att du på ett snabbt sätt verkligen ska nå ut med budskapet till tittaren. Idén med en företagsfilm är att du lättare tar dig igenom mediebruset som vi lever i idag, då filmen väldigt snabbt kan förmedla vad du erbjuder. Gå in på Explainer och låt dem skapa en riktigt bra företagsfilm för din lokal-tv-kanal och få fler tittare.
Promota din lokal-tv-kanal
För att få fler tittare måste du medvetet göra reklam för din lokal-tv-kanal. Folk kommer inte att upptäcka den om du inte har en mediestrategi, även om ditt utbud är väldigt bra. Att skapa tv eller Youtubefilmer har ju också en kostnad, så det smart att satsa på marknadsföring för att du snabbt ska komma igång och få en inkomst.
När du har fått din företagsfilm från Explainer bör du lägga upp den på sociala medier. Men det räcker inte. Du måste använda filmen och dina sociala medier på ett smart och långsiktigt sätt. Först och främst måste du ta reda på var dina tittare finns. Vilken är din målgrupp? Personerna som kan vara intresserade av ditt innehåll. Fördelen med en lokal-tv-kanal är naturligtvis att du är väldigt nära dina tittare. Ni bor på samma plats och du förstår deras intressen och problem. Dock kommer inte alla som bor i området att vara intresserade av din lokala tv-kanal. Du måste ta reda på vilka som är dina egentliga tittare och vända dig särskilt till dem. Helt enkelt nischa dig. Är det pensionärer, barnfamiljer eller vänder du dig till unga personer, för att få dem att vilja stanna kvar? När du har tagit reda på vilken som är din målgrupp skapar du program särskilt för dem och vänder dig till just dem på sociala medier.